Selamat Datang Ke Ruang Suara Hati...

tuhan akan sentiasa memberi apa yang kita perlukan bukan apa yang kita mahukan...jadi, bersyukurlah dengan apa yang ada dalam diri kalian kerana segalanya adalah yang terbaik yang dikurniakan kepada kita....

Saturday, December 3, 2011

apa dah jadi..??

puisi german ada mengatakan



Du bis mein, ich bin dein

Da sollst Du immer sein

Du bis verschlossen in

Meinem Herzsen

Verlasst ist das schelusse lein

Und Da Sollst Du immer sein..



Kau kepunyaanku, aku kepunyaanmu

Begitulah hendaknya selalu

Engkau kukunci dalam hatiku

Sudahpun kubuang kunci itu

Tinggallah kau selama-lamanya di situ..



puisi ni aku jumpa masa aku baca novel pemburu mimpi 4 tahun lepas... harini baru rasa nak cerita balik. sbb haritu aku selak2 novel2 dalam almari and then terjumpa novel ni. Aku baca and teringat sesuatuu..



Semua orang bermimpi.

Tetapi tidak semua orang mampu mengawal mimpi mereka.

Apabila mimpi sudah mengatasi akal fikiran,

apabila mimpi sudah menjadi raja dan Tuhan;

manusia akan kehilangan punca.



yg ni pun dalam novel pemburu mimpi.. novel ni digarap dengan pengajaran yang begitu menarik sekali.



novel ni menghilangkan rasa sedih aku setiap kali aku rasa gelisah and tak menentu.



novel ni buat aku berfikir....hidup bukan selamanya indahhh...kadang2 orang lihat kita bahagia, sedangkan hakikatnya kita kesunyian. Kita kdg2 tgok seseorang, kita igtkan orang tu serius, membosankan, garang n banyak lagi sifat negatif yg kita fikirkan, kita tgok pakaiannya lah, kita tgok gaya berjalan, rupa, kenderaan yg dia naiki n macam2 lagi yg kita mahu menilai... hakikatnya orang itu adalah orang yang riang n suka ketawa, baik hati dan disenangi cuma mungkin dia jarang tersenyum dengan orang yang dia tidak kenali.. siapalah kita untuk menilai orang dari pnadangan pertama..? hanya Allah yang tahu hati hamba2 nya.



aku betul2 tacing dengan setiap ayat2 yang dia berikan kat dalam ni... smuanya penuh dengan pegajarannnn....



aku mmg banyak bermuhasabah bila membaca novel ni...



lagi satu, kadang2 kita ni....paranoid sangat2...

cnthnya, (mcm yg slalu aku lihat dekat asrama ni lah kan, ) a dguh ngn b, a hasut c jgn kawan dgn b. time2 menghasut tu, dia mesti selit dialog "aku tau dia ada bnyk cerita buruk pasal aku kat blakang korang kan..??? aku tgok gaya dia borak ngn kau pun aku tau..."



perkataan yg aku bold tu menunjukkan betapa paranoidnya si A ni haaa.. sdgkan, dia membuka pekung di dada sbb si B sbnarnye tak pernah ckp pape pun psl dia... sbb, si B kan x ske, jadi nk sbut nme pun rasa menyampah. Si A PARANOID..!!



ok, dah terkeluar dari cerita novel. hehehehe...



hmmm...apa yg akutahu, aku sbnarnye nk memberi pesanan kepada kakak abang kat luar tuuuuu dont be paranoid... kite kene grow up. if kte gduh dgn orang lain, xperlu cerita buruk psl dia. jgn sbut lgsung n jgn ingt lgsung psl dia...tu je dah cukup menunjukkkan yg kita benciiiiii..xyah ngumpat. org lain pun boring nak dengarrr.. tol x..?





ok, nexttt...



aku sebenarnya nk luahkan perasaannn...aku ada berkenalan dgn seseorang ni... dia slh faham ngn aku n taknak terus terang. tetiba bersemuka dgn aku(i liiikeeee) n mgluarkan kata2 kasar(bukan kesat okkk..??) sbnrnye ade slh fhm yg terjadi antare kami...



aku mengajak disangkanya aku menyebok...sdgkan aku diarah utk menjemput..



aku menyatakan ayat2 pnyataan yg sopan dgn suara yg rendah disangknya aku menegur dgn kasar.... siap kecik hati bagaiii....sdgkan aku cme berbasa-basi ...fineeeeee



"Eh..dah ambik ea...ohh takpe lah kalau macam tuu.."



"mana ada sombong..biasa je.." adlh contoh ayat teguran kasar yg aku berikannnn...sdgkan suara aku lagi rendah dari suara diorang ...siap beralun-alun gitu sbb aku punyalah nk menjaga hati... tiba2 ..HAMBIK..!



hmmmm....gini lahhh... kita tak perlu persoalkan layanan yang orang berikan kepada kita kalau kita sendiri tak tau macam amana nak melayan orang lain dgn baik. jgn persoalkan kenapa kita jarang menerima senyuman daripada orang lain sdgkn kita sendiri jarng tersenyum dgn orang lain.



kita tak perlu nak persoalkan kelemahan orang lain kalau kita sendiri sering melakukan kesilapan...(kita boleh menegur dgn baik..)



kita tak perlu nak menjadi manusia yang terlalu fussy sdgkan apa yg kita buat tak pernah terlalu perfect punnn...(sbb tiada manusia yang sempurna melainkan Rasulullah s.a.w)



bila terkena segala-galanya ke atas batang hidung sendiri...barulah kepala nak menekur ke lantai..barulah nak sedar diriii... haaa time tu apa dah jadiii..???



tapi statement kat atas ni mmg lambat giler nk kluar untuk manusia2 yg aku nyatakan kat atas..



cpt atau lambat, Allah yg tentukan..aku tggl sabar jeeee..



k, next time kalau aku dpt on9, aku akn kongsikan lagi cerita2 menarik spnjg usia 16 tahun aku remaja ini...



NH,

syasya dlareme

No comments:

Post a Comment